fredag 9 november 2012

Hemmagjord glögg

Här håller jag på som värsta "hembrännartanten". 
Fick förra året en flaska glögg av en arbetskamrat och hon hade gjort den själv. Precis så där god som jag vill att en glögg ska vara och det är ganska bra "krut" i den.
Lite sent påtänkt om den nu skulle bli färdig till första advent men nu satsar jag till Lucia istället.  Tänker dela med mig receptet här till alla jultokiga!



5 l svagdricka
2,5 kg socker
½ kg russin
1 liten påse hel kardemumma 

1 dl hela nejlikor
50 g jäst
1/4 påse pomerans (dvs en bit pomerans)
2-3 potatisar i tärningar (med skalet på)

Lös upp jästen i lite av svagdrickan. Blanda sedan ihop alla ingredienserna i en spann eller stor gryta.
Låt stå i 3 veckor i rumstemperatur. Sila och låt stå några veckor till i baljan.

Luktar apa, så sätt det någonstans där du inte förpestar hela huset. 

 




Annars har jag farit omkring som en ekorre och fått en hel del uträttat. Som att powerwalka en timme på hälsans stig med jyckarna, varit på ICA för att sedan fara som en raket till Gerdahallen och vara med på ett Afropass (den 80-åriga farbrorn var där och vickade på rumpan igen).

 

Nu ska jag klura ut vad jag ska på mig ikväll för det är träff med QK (vår kvinnoklubb).
 På programmet står det "Utmaningarnas hus" i Limhamn och sen käk på en italiensk restaurang (som jag känner mig väl värd efter att flängande).
Om det nu är något "fångarna på fortet" liknande så börjar jag fundera på gympakläder med paljetter på (vill ju vara både fin och vig) som jag inte äger...

Ha en skön fredag!


Kram

8 kommentarer:

  1. wow, himmagjord!! Har jag också fått en gång och det var toppen. Men aldrig gjort själv. Julestämningen på topp i det Fionska hemmet alltså ;) KLem

    SvaraRadera
  2. Hemmagjord glögg är ju så gott! Brorsan står för det i vår familj, så räknar kallt med en flaska i år igen. Jag får heller baka julgodis eller nåt :-)

    Så spännande med Utmaningarnas hus - det får du berätta mer om!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken kul träff du väntar med ! Så otroligt snygg profilbild på dig förresten, wow! Kram Nilla

    SvaraRadera
  4. Vad gott med egen glögg, synd att det tar sådan tid att få den klar! sitter och smuttar på årets Blossa nu! Ha så kul med tjejerna!
    Kram helena

    SvaraRadera
  5. Nja, jag latar mig nog och köper färdig glögg. Men du kan ju få adressen och skicka en flarra;) Kram

    SvaraRadera
  6. Oj, den glöggen lät avancerad men kul att göra den själv. Haha, fick mig ett gott garv av namnet på kvinnoklubben, det skulle jag kunna stjäla rakt av (själva heter vi Sälen bagladies- eftersom samma göng alltid åker dit-och mycket boxvin blir. inte hälften så fyndigt)

    SvaraRadera
  7. Det lät himla gott, men jag är nog lagd som Linda. Jag blir allt sugen på att testa i alla fall!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det må afprøves - tak for opskriften :-)
    Rigtig god weekend - Kram Tina

    SvaraRadera